Berne E. “W co grają ludzie?”

ERIC BERNE "W CO GRAJĄ LUDZIE. PSYCHOLOGIA STOSUNKÓW MIĘDZYLUDZKICH"
Światowy bestseller znanego psychiatry amerykańskiego o wielkich walorach dydaktycznych. Przedstawia zagadnienie stosunków międzyludzkich w kategoriach tzw. analizy transakcyjnej. Uczy sposobów poprawy wzajemnych kontaktów między ludźmi, pozwalając czytelnikowi lepiej zrozumieć zarówno siebie, jak i drugiego człowieka. 

W książce przedstawiono 30 typowych sytuacji społecznych, analizując je w konwencji tzw. "gier". 

Pozycja składa się z 3 części:
część 1 zawiera teorię potrzebną do analizy i jasnego zrozumienia gier,
część 2 prezentuje opisy poszczególnych gier,
część 3 mieści w sobie materiał kliniczny i teoretyczny, który pozwala zrozumieć, co znaczy być wolnym od gry.

Spis treści:

Przedmowa 
Wstęp 
1. Stosunki społeczne
2. Strukturalizowanie czasu 
Część pierwsza. Analiza gier 
Rozdział 1 Analiza strukturalna 
Rozdział 2 Analiza transakcyjna 
Rozdział 3 Procedury i rytuały 
Rozdział 4 Rozrywki 
Rozdział 5 Gry 
1. Definicja 
2. Przykład gry 
3. Geneza gier 
4. Funkcja gier 
5. Klasyfikacja gier 
Część druga. Skarbiec gier
Wstęp 
1. Notacja
2. Wyrażenia potoczne 
Rozdział 6 Gry życiowe 
1. Alkoholik 
2. Dłużnik
3. Kopnij mnie 
4. Teraz cię mam, ty sukinsynu 
5. Patrz, co przez ciebie zrobiłem 
Rozdział 7 Gry małżeńskie 
1. Kozi róg 
2. Sąd
3. Oziębła kobieta 
4. Udręczona 
5. Gdyby nie ty 
6. Patrz, jak bardzo się starałem 
7. Kochanie 
Rozdział 8 Gry na przyjęciach 
1. Ależ to okropne 
2. Wada 
3. Spryt (Schlemiel) 
4. Dlaczego ty nie – tak, ale 
Rozdział 9 Gry seksualne 
1. Walczcie ze sobą
2. Perwersja 
3. Gwałt 
4. Gra w pończoszkę 
5. Awantura
Rozdział 10 Gry świata podziemnego 
1. Policjanci i złodzieje 
2. Jak się stąd wydostać 
3. Wytnijmy numer Józkowi 
Rozdział 11 Gry terapeutyc
2. Ja tylko próbuję ci pomóc 
3. Ubóstwo 
4. Wieśniaczka 
5. Psychiatria 
6. Głupi 
7. Drewniana noga 
Rozdział 12 Gry konstruktywne 
1. Pracowite wakacje 
2. Szarmancki 
3. Filantrop 
4. Lokalny mędrzec 
5. Będziecie jeszcze dumni, że mnie znacie 
Część trzecia. Na marginesie gier 
Rozdział 13 Znaczenie gier 
Rozdział 14 Gracze 
Rozdział 15 Paradygmat
Rozdział 16 Autonomia
Rozdział 17 Osiągnięcie autonomii
Rozdział 18 Gry i co dalej?
Dodatek.Klasyfikacja zachowań